2020-05-08

Konsumera dig lycklig

Provocerande rubrik, jag vet, men så lever de allra flesta i vårt konsumtionssamhälle. De går nämligen i den klassiska "fällan" att konsumera lejonparten av de pengar som de erhåller genom att byta sin tid mot pengar. Vår samhällsmodell bygger på att vi skolas till "arbetsbin" eller "arbetsmyror" och genom hårt arbete och konsumtion bidrar till samhället i stort. Om vi hårdgranskar detta upplägg så är det väldigt liten del av de pengar vi tjänar som kommer oss själva till del, och det är just förhållandet mellan vår inkomst och våra utgifter som avgör hur stor frihet vi har att göra vad vi vill med vår tid. Som jag tidigare skrivit i ett inlägg om skattetrycket där jag visade att skatten på konsumtion är så mycket som 60-70% beroende på lönenivå, så är konsumtion inte en speciellt effektivt nyttjande av våra pengar. Inte på något sätt faktiskt, då vår konsumtion inte bara i många fall är onödig utan även bidrar till att vi överexploaterar planeten vi bor på.

För att tydligare definiera "fällan" så går den ut på att vi ska gå minst 12 år i skolan, grundskolan och gymnasiet. Med endast 9-årig grundskola i bagaget får man nämligen näppeligen något arbete alls, åtminstone inget som medför någon större grundtrygghet som det trots allt innebär att ha en anställning. Med en teoretisk gymnasieutbildning gäller samma sak. Endast yrkesinriktad gymnasieutbildning är någon form av garanti för att få ett arbete. Väljer man att läsa vidare på universitet/högskola kan man möjligen tillgodoräkna sig en högre lönenivå och tryggare anställningsformer livet igenom, men med högre inkomst tenderar man snabbt hamna i "fällan" och anpassa sin konsumtionsnivå därefter som man senare behåller livet igenom, och höjer i takt med att utrymmet (lönen) ökar.

Vem tjänar på att du arbetar (ihjäl dig)?

Den förste du tjänar med ditt arbete är din arbetsgivare. Det är arbetsgivaren som anställt dig som i första hand åtnjuter frukterna av ditt arbete och allt du presterar på arbetet är din arbetsgivares egendom att fritt profitera på. Den andre du tjänar med ditt arbete är staten i form av den skatt du betalar på din lön. Ju mer du tjänar, desto större andel av din lön betalar du också i skatt. Ca 70% av din lön som höginkomsttagare har försvunnit vid konsumtionstillfället i form av skatt på olika nivåer, givet att du lever som de flesta och konsumerar en betydande del av din inkomst. Är du höginkomsttagare, då är nämligen sannolikheten väldigt stor att du lever som en sådan också. Hur lever en höginkomsttagare då? Vanligen har man lite större bostad, nyare bil(ar), dyrare fritidssysselsättning(ar) som kan bestå av hus på landet eller lägenhet i utlandet, sportbil(ar), båt(ar), motorcykel, golf- och tennisutrustning.. Listan över saker att spendera pengar på kan göras precis hur lång som helst. Men då de flesta oavsett inkomstnivå inte har tålamodet att spara först och konsumera sedan så finns det ytterligare en som tjänar pengar på ditt arbete, och det är banken. Banken lånar nämligen gärna ut pengar till dig, mot ränta. Ju mer pengar du tjänar, desto mer kan du låna för att kunna konsumera först och betala senare. Och häri består "fällan"!

Den alternativa vägen till lycka handlar om frihet. Friheten att styra över sin egen tid, att inte vara tvingad att arbeta för att överleva utan att arbeta med det man vill för att man vill det. Friheten att skapa, att njuta av olika glädjeämnen, att kunna sänka tempot i vårt uppstressade samhälle, att med bevarat lugn och trygghet kunna ställa sig vid sidan om och titta på cirkusen. Låt oss göra det för ett ögonblick.. Tänk dig in i situationen att du inte längre lever över dina tillgångar, att dina tillgångar är tillräckligt stora för att avkastningen på dessa ska täcka dina levnadsomkostnader med lite marginal. Vad hade du då gjort annorlunda? Hade du haft kvar samma jobb, samma relation, eller hade du gjort något annat annorlunda? Det är här det blir intressant!

Åter till konsumtionen då, för det är där det börjar. Genom att ifrågasätta sin konsumtion kan man ofta öka sin sparkraft. "Vill ha" är inte samma sak som "behöver". Man "behöver" mat men man "behöver" inte äta på restaurang eller köpa hem hämtmat. En vällagad måltid i hemmet blir som regel både billigare och nyttigare, och faktiskt ofta betydligt godare. Man "behöver" inte en ny TV, man "behöver" faktiskt inte någon TV över huvud taget, och en sprillans ny 75" 8K-TV för 35000:- visar precis samma program som en äldre TV med 15 år på nacken. Att köpa en ny bil för att man "vill ha" den har väldigt kort eftersmak sett till lyckan den bidrar med. Jag kan förstå argument som att en nyare bil medför färre reparationer, därmed lägre kostnader, men med handen på hjärtat - hur stor del av ditt senaste bilköp drevs av hjärna (förnuft) och hur stor del av hjärta (känslor)?

Jag har själv en 15 år gammal TV som vid tidpunkten för när jag köpte den var bland de bästa på marknaden. Det är en Philips 52" med Full-HD som jag köpte med 25% rabatt för strax under 20000:-. På listan över onödiga funktioner har den även aktiv 3D. För några år sedan hade jag så en tanke på att byta ut denna förnämliga TV och köpte faktiskt en ny 65" av samma fabrikat med stöd för 4K. Sååå besviken jag blev! Inte nog med att den vanliga TV-utsändningen blev bedrövligt pixlig, LCD-panelen var dessutom av undermålig kvalitet så det fick bli retur direkt. Efter allt jobb detta medförde att transportera TVn fram och tillbaka mellan butik och hem så beslutade jag mig för att lägga projektet "ny TV" på is. Något år senare köpte en närstående en 55" OLED 4K som jag då började fundera på, men efter att ha fått se "underverket" är jag faktiskt inte övertygad om att en sådan TV skulle göra mig så mycket lyckligare. Snarare tvärtom.. Nu gläds jag snarare åt varje dag min gamla fina TV fortfarande fungerar.

En annan plan jag hade när jag flyttade från hus till lägenhet för några år sedan var att skaffa en vinkyl. I mitt kök har jag både fullstor kyl och frys, och då jag är ensamstående var planen att byta ut kylen till en kyl/frys och frysen till en vinkyl. Snyggt, lyxigt och praktiskt, tänkte jag. Allt efter som tiden gått har jag kommit till insikt om en hel massa saker.. Dels dricker jag företrädesvis rött vin och för detta ändamål behöver jag knappast en vinkyl. De vinkylar jag ändå tittat på kostar kanske 20000:- och även om de är snygga att titta på som inredningsdetalj så låter de troligtvis mer än nuvarande frys. Ovanpå det en kyl/frys för kanske 10000:- till. Jag hade flera goda argument att köpa en mindre kyl, däribland att med en mindre kyl så blir förmodligen svinnet mindre då man måste begränsa sig lite avseende vad man köper hem. Jag kom på en ännu bättre lösning på detta som är alldeles gratis, och det är att ta ur två av de tidigare totalt sex hyllplanen i kylen. Vips så fick jag genast en exemplarisk överblick över vad jag har hemma, och kan nu glädjas åt varje dag jag kan skjuta på köpet av ny kyl/frys.

Den typen av konsumtion jag personligen reagerar allra mest på är detta behov människor verkar ha att ständigt byta ut sin mobiltelefon till den allra senaste modellen. Apple släpper ju nya iPhones varje år, och varje år köar folk utanför deras butiker för att lägga vantarna på denna hett eftertraktade nya modell. Men ett uppenbart attraktivt alternativ är tydligen att köpa telefonen på avbetalning istället, tillsammans med ett onödigt dyrt abonnemang, antingen för att det är praktiskt att dela upp betalningen eller för att man helt enkelt inte anser sig ha råd att lägga upp 8000 på ett bräde för telefonen. Gå inte på det! De "vanliga" operatörerna har nämligen, förutom sitt huvudsakliga varumärke, även ett lågprisalternativ. Telia har Djuice, Tre har Hallon, Tele2 har Comviq och Telenor har Vimla! Det som skiljer dem åt är att lågprisalternativet kanske saknar vissa tilläggstjänster och möjligheten att avbetala sin telefon. Låt mig visa med ett tydligt exempel...


Bilden till vänster är Telenors standarderbjudande med 3Gb data. Jag fattar att 3Gb data är snålt tilltaget i vårt moderna samhälle, men skillnaden i pris är lika stor som ett Spotify-abonnemang, och nästan konstant även vid högre datamängder. Ju högre upp man kommer i datamängden, desto mindre skillnad procentuellt, men det är fortfarande drygt 100:- extra för... Absolut ingenting! Ett abonnemang med 15Gb data på Telenor kostar 329:-, där närmast jämförbara 18Gb på Vimla! kostar 220:-. En skillnad på 109:- i pris, men vad är skillnaden i övrigt? Dessa kör båda i samma nät, med fria samtal, SMS och MMS, men det ena är väsentligt dyrare. Ja just det, man kan ju inte avbetala sin telefon hos Vimla! Men låt mig då lansera en kontroversiell idé.. Varför inte köpa en något mer förnuftig telefon som du kan betala med pengar du faktiskt har? Men OK, jag köper det.. Du kanske inte köper mitt snack om att köpa en något mer förnuftig telefon än iPhone 11, det kanske är något du känner att du inte kan leva utan. Låt oss göra en jämförelse till då...


Bilden till vänster visar hur mycket Telenor vill ha per månad för att du delar upp betalningen för en iPhone 11 på 24 månader. Bilden till höger visar vad du kan köpa den för kontant. Skillnaden är 1189:- totalt. Jag vill hävda att det alltid utan undantag blir dyrare att köpa telefonen på avbetalning av operatörer än att köpa den kontant och att man dessutom lätt köper en onödigt telefon just av anledning att den är på avbetalning. Om vi då gör en sammanställning på vad skillnaden blir på 24 månader, och för exemplets skull stannar vi vid 3Gb-abonnemanget.


Genom att köpa telefonen kontant och teckna ett billigare men i övrigt likvärdigt abonnemang som kör i samma nät så kan man alltså enkelt spara 4000:-. Jag kör själv Vimla! och är hittills väldigt nöjd, både med deras kundtjänst och deras app. Är du också intresserad av Vimla! och tecknar via min tipslänk (annonslänk) så får både du och jag 10:- i rabatt på abonnemangsavgiften per månad. Denna rabatt gäller för evigt, så länge både du och jag har kvar abonnemanget, och om du i din tur tipsar vidare till dina egna vänner och bekanta så får du 10:- i rabatt för var och en. Gränsen är... Gratis! Ja, du läste rätt.. Om du tecknar via min tipslänk (annonslänk) får du alltså omedelbart 10:-/månad i rabatt, och tipsar du därefter ytterligare 9 vänner/bekanta så betalar du snart inte längre någonting alls för ditt eget abonnemang. Givetvis kan du behålla ditt gamla nummer, och tycker du att 3Gb är snålt kan du välja det som passar. Välkommen till Vimla!

Har man målet att bli ekonomiskt fri så är det lite såhär man får jobba. Man behöver inte försaka någonting, bara ta lite smartare beslut kring hur man spenderar pengarna och på vad. I mitt exempel får man exakt samma sak, precis samma telefon med ett likvärdigt abonnemang, men sparar 4000:- som man exempelvis kan sätta på börsen. Efter 24 månader är de värda 4700:- om du placerar dem i en indexfond, då blir skillnaden ännu större. Kan man dessutom nöja sig med en billigare telefon som kanske klingar mer "behöver" än "vill ha", då finns det ytterligare 1000-lappar att tjäna. Om man dessutom kan tänka sig att köpa begagnat så finns det flera sajter som säljer genomgångna telefoner med garanti. Varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.