2020-06-14

Världen efter Corona?

Jag kan inte låta bli att fundera på vilken skillnad det är att drabbas av en pandemi nu anno 2020 mot hur det var för 100 år sedan, och vilka konsekvenser detta får långsiktigt även när vi lämnat den bakom oss. Västvärlden i allmänhet och Sverige i synnerhet förefaller bättre förberedda på att kunna fungera ändå, och det är nästan som att detta är något vi förberett oss på långt i förväg.

Vi i västvärlden har under lång tid gått från ett industrisamhälle till ett tjänstesamhälle. Mycket av den industriproduktion vi hade så sent som på 80-talet i form av varvsindustri och motsvarande har sedan länge flyttat till låglöneländer. Bredbandsutbyggnaden har pågått konstant i 20+ år. Med 4G får man en anständig uppkoppling även långt ut på landet där täckningen tidigare varit skakig, och snart har vi 5G på plats vilket ger ytterligare möjligheter. Det finns åtskilliga digitala mötestjänster på plats, exempelvis Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Facebook Rooms, Jitsi.. Vi kan både hålla möten och arbeta i team från olika platser och ändå se varandra, något som inte kräver mer än den utrustning vi redan har i våra smarta telefoner, surfplattor och bärbara datorer. E-handeln är sedan länge väl utbyggd och fungerande, även för livsmedel som så sent som för bara några få år sedan var alldeles nytt. Exemplen är alltså många, men kontentan är att de av oss som inte har ett arbete som kräver att vi utför någonting på plats klarar oss väldigt bra på distans.

Om vi då blickar framåt, bortom den nu ständigt närvarande pandemin, hur kommer då våra konsumtionsmönster ha påverkats när saker och ting återgår till det "normala"? Vad är då det nya "normala"? Jag tror att vi kommer att se allt fler arbeta hemifrån i större utsträckning, inte för att vi nödvändigtvis måste utan för att vi både kan och vill. Detta har vi kunnat rent tekniskt länge men utmaningen har snarare varit "internpolitisk" på många arbetsplatser snarare än teknisk. Man har inte riktigt "jobbat" om man inte varit på plats. Utmaningen framåt ligger snarare i att mäta prestation och resultat snarare än tid, då det som måste vara viktigt är att företagens uppsatta mål uppfylls snarare än att man ska sitta av viss tid på arbetsplatsen.

Innan pandemin satte igång har de allra flesta fortsatt handla mat som de brukar, dvs på plats i matbutiken. Nu när vi uppmanats att dra ner på sociala kontakter, att hålla avstånd, så har säkert många handlat mat på nätet för första gången. Jag inbillar mig att många av dessa har upptäckt att detta är både trevligt och praktiskt, och därför kommer att fortsätta. Själv har jag provat på både matkassar och vanlig veckohandling sedan länge innan pandemin och bortsett att det nu i coronatider varit längre leveranstider än normalt tycker jag det fungerat riktigt bra. Detta kräver bara någon dags extra framförhållning.

En sak som jag inte tycker fungerar riktigt lika bra är Willys logistiklösning. Den som kom på denna lösning kan inte ha tänkt färdigt.. När jag nyligen var på Willys och handlade, i butiken alltså, så gick det en tjej och packade matkassar från de vanliga butikshyllorna när butiken var öppen för kunder. Vad är då fel med det? Jo, man har förmodligen ett stort centrallager någonstans från vilket man plockat diverse varor och levererat dessa till butiken. Väl i butiken har någon person arbetsuppgiften att fylla på varor på de olika hyllorna allt eftersom de tar slut. Därefter kommer alltså en kollega och plockar ner varorna igen, i en beställd matkasse. Hur tänkte man där? Tilläggas kan att personen som packar matkassar bidrar till trängsel i butiken, nu när vi ska tillämpa social distansering. Hur ska Willys kunna konkurrera med en sådan lösning på sikt? Vad är det jag missar?

I det lite större perspektivet så tror jag att även om e-handeln redan slagit ut väldigt många fysiska butiker under lång tid så kommer den aktuella pandemin att snabba på omställningen mot e-handel ytterligare. Just nu handlar vi massor på nätet för att vi måste, för att vi vill undvika fysiska butiker och kontakter, men detta blir snabbt en vana och en del av vår nyvunna bekvämlighet. Jag har hört någon säga att pandemin snabbar på omställningen till e-handel med så mycket som 5 år, bara på några få månader. Det skulle säkert kunna stämma.

Då detta är en ekonomiblogg så kan jag inte låta bli att dra paralleller från inlägget till min aktieportfölj. Detta uppmanar jag alla att göra, att fundera över på vilket sätt coronapandemin påverkar de enskilda innehaven på både lång och kort sikt. Personligen är jag sedan tidigare ganska tung i techbolag, exempelvis Microsoft, Amazon och Shopify, och det är min bestämda uppfattning att dessa gynnas på både kort och lång sikt. I det korta perspektivet ökar nyttjandet av företagens tjänster rejält, och vad jag tror så kommer detta bestå. Traditionella handelsföretag såsom Hennes & Mauritz hade jag varit försiktigare med, även om jag tror de kommer att lyckas med sin omställning till e-handel på sikt. Att stänga ner en massa fysiska butiker är något jag tror både tar tid och kostar mycket pengar, därför har jag svårt att se att den typen av företag som trots allt har sin huvudsakliga försäljning i fysiska butiker kommer att blomstra i det korta perspektivet. Andra företag som indirekt torde påverkas negativt torde vara företag som Pricer som tillverkar elektroniska hyllkantsetiketter, och företag som tillverkar butiksinredningar. I gränslandet finner vi företag som Nilörngruppen som tillverkar allsköns olika etiketter och förpackningar till kläder, både varumärkesetiketter och de mer eller mindre snygga etiketter som är insydda på insidan under kragen. Dessa ger vanligtvis ett exklusivt intryck när du ser plaggen i butik, men krävs samma höga kvalitet och exklusiva design om kläderna köps på nätet? Det tål att funderas på, själv har jag inga sådana företag i min portfölj.

Har du själv förändrat ditt eget konsumtionsmönster under pandemin? Tror du detta är tillfälligt eller kommer du fortsätta med ditt nya köpbeteende även efter pandemin är över? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.